К.Роджерс вважає, що вчитель зможе створити у класі потрібну атмосферу, якщо керуватиметься такими правилами

  1. Від початку й упродовж навчального процесу демонструйте дітям свою повну довіру до них.
  2. Допомагайте учням формулювати мету і завдання уроку, що стоять як перед групою, так і перед кожним учнем
  3. Завжди відштовхуйтесь від того, що вучівє внутрішня мотивація до навчання.
  4. Будьте для школярів джерелом різноманітного досвіду, людиною, до якої завжди можна звернутися за допомогою, потрапивши у складну ситуацію.
  5. Будьте таким для кожного учня.
  6. Розвивайте в собі здатність відчувати емоційний настрій групи (класу) і приймати його (порівнювати свої дії із цим настроєм).
  7. Будьте активним учасником групової взаємодії.
  8. Відкрито виражайте у групі свої почуття.
  9. Прагніть доемпатії, що дозволяє розуміти почуття й переживання кожного школяра.

Правила педагогічного спілкування у взаємодії з учнями

Дотримання правил педагогічного спілкування у взаємодії з учнями вбереже педагога від багатьох труднощів та помилок, які підстерігають його в практичній діяльності.

  1. Успіх педагогічної діяльності насамперед залежить від культури спілкування.
  2. Моделюйте спілкування не «від себе», а від дітей, їх потреб та інтересів.
  3. Орієнтуйте своє педагогічне мовлення на конкретного учня, а не на абстрактну групу.
  4. Використовуйте різні види спілкування.
  5. Спілкуйтесь із дітьми на взаємних інтересах, проте не організовуйте спілкування «по вертикалі», зверху вниз.
  6. Постійно враховуйте психологічний стан окремих вихованців і колективу загалом.
  7. Дивіться на себе збоку, постійно аналізуйте свої вчинки й дії.
  8. Умійте слухати дітей, зважайте на їх думку.
  9. Намагайтесь зрозуміти настрій дитини і на цій основі моделюйте спілкування з ними.
  10. Спілкування не повинно призводити до конфліктів, а попереджувати їх.
  11. Не принижуйте людську гідність.
  12. Спілкування має бути систематичним. Не залишайте поза увагою «незручних» для вас дітей.
  13. Будьте ініціативним у спілкуванні.
  14. У процесі спілкування враховуйте стать вихованців.
  15. Уникайте штампів, постійно шукайте нові форми, засоби, методи і прийоми.
  16. Долайте негативні установки стосовно конкретного учня.
  17. У процесі спілкування уникайте абстрактної критики, оскільки це породжує опір.
  18. Якомога частіше усміхайтеся: це викликає позитивні емоції, спонукає до продуктивного спілкування.
  19. У процесі вашого спілкування частіше висловлюйте схвалення, заохочення.
  20. Відкрито виявляйте в дитячому колективі своє ставлення до вихованців.
  21. Постійно розвивайте свою комунікативну пам’ять, запам’ятовуючи педагогічні ситуації, їх перебіг.

Основні бар’єри, що можуть виникнути у процесі спілкування
між педагогом та учнем:

1. Бар’єр упередженості та безпричинної негативної установки.
Він виражається в тому, що Ви зовні безпричинно починаєте ставитися до тієї чи іншої людини в результаті першого враження чи з незрозумілої причини. У такому разі варто встановити можливі мотиви появи у Вас такого ставлення до людини та перебороти їх.

2. Бар’єр негативної установки, уведеної у ваш досвід ким-небудь з людей.
Хтось повідомив Вам негативну інформацію про учні, і у Вас складається негативна установка, яка буде спроектована на всю особистість учня, проте це безпідставна оцінка, яка найчастіше буває неправильною. У такому разі потрібно познайомитися з даною людиною, а потім на основі отриманого досвіду переглянути дану оцінку.

3. Бар’єр «остраху» учнів. Цей бар’єр може виникнути в молодого педагога, який не має достатнього досвіду спілкування з учням.

4. Термінологічний бар’єр, який виникає коли спілкування з учнями педагог будує не враховуючи життєвий досвід учнів та їх рівень понять та уявлень. Потрібно враховувати вікові особливості дитячої групи.

5. Бар’єр відносин – виникнення почуття ворожості, недовіри до педагога, що поширюється і на інформацію, яку він надає.

Психологічні бар’єри потрібно переборювати, адже від того, як складаються взаємини з учнями, багато в чому залежить продуктивність виховного процесу.

/Files/images/profuch.jpg

Правила, яких має дотримуватися вчитель щодо невстигаючих учнів

  • Не ставте невстигаючого учня в несподівану ситуацію «запитання — відповідь»; дайте учневі можливість підготуватися та обміркувати відповідь.
  • Бажано, щоб учень відповідав не усно, а письмово.
  • Засвоєння великого за обсягом, різноманітного складного матеріалу не давайте відраду; розділіть його на окремі інформаційні шматки і подавайте поступово, в міру засвоєння.
  • Не примушуйте невстигаючих учнів відповідати новий, тіль­ки-но засвоєний на уроці матеріал; відкладіть опитування на наступний урок, дайте учневі можливість опрацювати його вдома.
  • Шляхом правильної тактики опитувань і заохочень (не лише оцінкою, а й зауваженнями типу «відмінно», «молодець», «розумниця» тощо) формуйте в учня впевненість у власних силах, у своїх знаннях, у можливості вчитися; ця впевненість допоможе учневі в екстремальних, стресових ситуаціях іспитів, контрольних, олімпіад тощо.
  • Тактовно оцінюйте невдачі учня, адже він сам дуже болісно їх сприймає.
  • Під час підготовки відповіді давайте час для перевірки та виправлення написаного.
  • Якомога менше відволікайте учня, його увагу, створюйте спокійну, а не нервову обстановку.

/Files/images/fft261_mf17344965.Jpeg

Правила роботи з агресивними дітьми

1. Бути уважним до потреб дитини.

2. Демонструвати модель неагресивної поведінки.

3. Бути послідовним у покаранні дитини, карати за конкретні вчинки.

4. Покарання не повинні принижувати дитину.

5. Навчати прийнятних способів вираження гніву.

6. Давати дитині можливість виявляти гнів безпосередньо після фрустрації.

7. Розвивати здатність доемпатії.

8. Розширювати поведінковий репертуар дитини.

9. Відпрацьовувати навички регулювання конфліктних ситуацій.

10. Учити брати відповідальність на себе.

Прийоми, які можна використовувати під час роботи з агресивними дітьми

  1. Якщо агресія є усвідомленим, контрольованим актом з боку дитини, то для дорослого важливо не піддатися на таку маніпуляцію. При цьому доречно досить різко присікати агресивні дії або (якщо це не завдасть серйозної шкоди самій дитині та оточенню) ігнорувати їх.
  2. Якщо агресія є виявомсадомазохістськихсхильностей, психолог має працювати спільно з психотерапевтом і психіатром.
  3. Якщо агресія є виявом гніву, можливе використання різноманітних стратегій впливу:
  • навчати дітей контролювати свої емоції і способи регулювання негативних почуттів без шкоди для оточення (цю стратегію використовують, якщо агресія виявляється у прямій формі). Наприклад, треба вчити змінювати пряму агресію на непряму за допомогою предметів-замінників, позбуватися внутрішнього напруження через активні дії, заняття спортом, рухливі ігри, вияв символічної агресії;
  • розвивати в дитини вміння знижувати рівень емоційного напруження через фізичну релаксацію.

Методи керування пасивно-агресивною поведінкою учнів

1. Зрозуміти, що пасивно-агресивна дитина може викликати в педагога у відповідь негативні почуття і неконструктивну поведінку.

2. Зрозуміти, що мета пасивно-агресивної дитини — вивести вчителя з рівноваги, домогтися, щоб він втратив контроль над собою.

3. Зрозуміти, що всі пасивно-агресивні тактики — це неприйнятні способи вираження гніву та злості.

4. Проаналізувати, як ви сприймаєте чиєсь роздратування і виражаєте свій гнів, щоб упевнитися, що ви самі не реалізуєте у своїй поведінці пасивно-агресивний стиль.

ПОРАДИ ВЧИТЕЛЮ ЩОДО ПІДТРИМКИ ДИСЦИПЛІНИ В КЛАСІ

«Наша праця, — писав В.Сухомлинський, — проходить у світі дитинства – от про що не можна забувати ні на хвилину. Потрібно знати цей світ, але і цього замало, потрібно вжитися у світ дитинства. У кожному вчителеві має сяяти і ніколи не згасати маленька іскорка дитинства, вона допомагає знаходити оптимальне рішення в безлічі педагогічних завдань, що він їх вирішує».

Дисципліна – це умови, засоби і результат виховання, вона потребує зустрічних зусиль.

Головною умовою дисциплінованої поведінки учнів є доброзичливі відносини між учителем і дітьми.

При порушені дисципліни в конфліктних ситуаціях не слід поспішати звертатися на допомогу до адміністрації, батьків. Краще з’ясувати причину й встановити контакт із учнем самостійно.

Варто враховувати такі правила:

  1. Поводьтеся так, щоб учні відчували, що ви керуєте навчальним процесом, при цьому всіляко стимулюйте їхню активність;
  2. Не відволікайтеся на незначні порушення, моралізування. Урок має свої чіткі завдання, це не арена для з’ясування стосунків;
  3. Дотримуйтеся доброзичливого, мажорного тону, будьте уважні до кожного учня. Надавайте необхідну підтримку, відзначайте успіхи, створюйте життєрадісний, оптимістичний настрій у класі;
  4. Стежте за правильністю постави, проводьте фізкультхвилинки; не припускайте перевтоми учнів
  5. Надавайте учням можливість частіше працювати у групах – це може бути стимулом до зайнятості кожного, хорошого настрою та поведінки.
  6. Створюйте умови, щоб важкі, слабкі діти мали змогу відчути себе лідерами;
  7. Не принижуйте учнів, не припускайте образ, сарказму. Гнів, дратівливість, імпульсивність не сприяють зміцненню дисципліни й авторитету вчителя;
  8. Будьте привітними, але враховуйте, що фамільярність може породити неповагу;
  9. Не виявляйте антипатії до важких учнів, сподіваючись від них поганої поведінки. Діти відчувають скептичне ставлення до них і часто поводяться згідно з вашими очікуваннями;
  10. Не припускайте появи «любимчиків», бо це створює зайві проблеми, ускладнює стосунки в колективі;
  11. Умійте керувати емоціями, знайте ціну кожному слову, тонові. Пам’ятаючи народну мудрість: «У ножа одне лезо, а в слова їх сотні», — не можна вимагати від дитини те, що під силу дорослому, будьте терплячими;
  12. Не соромтеся виявляти почуття гумору. Можна посміятися і над собою, не вважайте себе досконалістю. Але не можна висміювати учнів. Дітям імпонує веселий, спритний, оптимістичний учитель;
  13. Не забудьте привітати дитину з днем народження, надіслати похвальний лист батькам;
  14. Підтримуйте контакт із учнями поза уроками, на заняттях гуртка, позакласних заходах, спільних походах. Спілкуйтеся з дітьми на природі, вдома, у спільній трудовій діяльності.

Рекомендації учасникам педагогічного процесу щодо підвищення самооцінки у “важких” підлітків

  • Намагайтеся створити добрі стосунки у спілкуванні з підлітком, бо їх відсутність – це причина виникнення тривожності у дитини.
  • Поважайте індивідуалізм підлітка, бо його зневага веде до появи самотності дитини.
  • Стверджуйте загальнолюдські цінності – це стане на допомогу під час появи у підлітка думок про самотність або втрати друга (друзів).
  • Частіше нагадуйте “важким” підліткам про їхні позитивні якості – це допоможе уникнути в їхній свідомості закріплення негативних оцінок щодо них самих та формування низької самооцінки
  • Навчайте підлітка поважати свою гідність, розуміти свої вчинки, виховувати самоповагу, позитивне ставлення, розуміння, терплячість до оточуючих, їхніх оцінок щодо самого підлітка.
  • Сприяйте розвитку процесу самореалізації – активній праці самого підлітка щодо розвитку своєї особистості
  • Створюйте умови щодо формування у підлітків інтересу до того, якими вони стануть у майбутньому – це могутній фактор саморозвитку “важкого” учня.
  • Допомагайте “важким” підліткам знайти свої життєві цілі – це зможе усунути багато проблем під час їхнього виховання.
Кiлькiсть переглядiв: 222

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.